KLASY 8 A, D




LEKCJA NR 10 
(8A - 23.06.2020 r.; 8D - 15.06.2020 r.)

Temat: Białka i tłuszcze.

NaCoBeZU:
1. Wiem z czego są zbudowane i jaką funkcję w organizmie pełnią białka.
2. Potrafię doświadczalnie wykryć obecność białka w różnych produktach.
3. Wiem, na czym polegają procesy koagulacji i denaturacji białek.
4. Znam właściwości i zastosowania glukozy, sacharozy i skrobi.

Ad. 1
  • Cząsteczki wszystkich białek są zbudowane głównie z atomów czterech pierwiastków: węgla, wodoru, tlenu i azotu. W skład niektórych białek mogą wchodzić atomy siarki, fosforu i inne pierwiastki.
  • Podstawowymi elementami budującymi białka są aminokwasy.
  • Białka to wielkocząsteczkowe związki chemiczne, zbudowane z reszt aminokwasowych połączonych wiązaniami peptydowymi.
  • Białka są głównym składnikiem budulcowym organizmów. Pełnią funkcje: budulcowe, transportowe, regulujące i inne.

Funkcje białek:



Występowanie białek:


Ad. 2
Wykrywanie obecności białka w różnych produktach:


Ad. 3
Procesy ścinania białek:

CUKRY

Ad. 4
Cukry są związkami bardzo rozpowszechnionymi w przyrodzie, zwłaszcza w świecie roślin. Wiele owoców zawiera cukier o nazwie fruktoza, winogrona zawierają glukozę, buraki cukrowe - sacharozę.
Cukrami są też skrobia (mąka ziemniaczana) oraz celuloza (błonnik).

Podział cukrów:



GLUKOZA




Rozwiązujemy ćw. 24/117 i ćw. 27/118




SACHAROZA

Disacharydy. - ppt pobierz

Rozwiązujemy ćw. 30/119 oraz ćw. 35/120


SKROBIA I CELULOZA




Rozwiązujemy ćw. 38/121 oraz ćw. 40/122



Na deser - wykrywanie obecności skrobi:


TO WSZYSTKO NA DZIŚ!
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿


LEKCJA NR 9
(8D - 08.06.2020 r.; 8D - 09.06.2020)

Temat: Podział i właściwości tłuszczów.


NaCoBeZU
1. Wiem, z czego powstają cząsteczki tłuszczów?
2. Dokonuję podziału tłuszczów ze względu na pochodzenie, stan skupienia i charakter chemiczny.
3. Znam właściwości tłuszczów.
4. Odróżniam doświadczalnie tłuszcz nasycony od nienasyconego.


Tłuszcze występują w nasionach oleistych (np. rzepaku, słoneczniku), a także w tkankach podskórnych organizmów zwierzęcych jako materiał zapasowy. 


Ad. 1 
Tłuszcze pod względem budowy należą do grupy estrów. Powstają  z glicerolu i kwasu karboksylowego (palmitynowego, stearynowego lub oleinowego).

Estryfikacja tłuszczów

- rozwiązujemy ćw. 1/109

Ad. 2
Wyróżniamy wiele rodzajów tłuszczów w zależności od tego, jakie kryterium przyjmiemy.


W oparciu o schemat rozwiązujemy ćw. 3/109

Ad. 3 

Właściwości tłuszczów

W oparciu o schemat  i  informacje z  podręcznika ze str. 192 rozwiązujemy ćw. 2/109.
W oparciu o film właściwości tłuszczów rozwiązujemy ćw. 4/110


Ad. 4 
Tłuszcze nienasycone zawierają w swoich cząsteczkach wiązania wielokrotne, tak, 
jak alkeny i kwas oleinowy. Do wykrywania tych wiązań wielokrotnych służy ta sama metoda.
Rozwiązujemy ćw. 5/110 w oparciu o film odróżnianie tłuszczów nasyconych od nienasyconych

Podsumowanie
Odpowiedz w zeszycie na pytania:
1. Do czego człowiek wykorzystuje tłuszcze - jakie są zastosowania tłuszczów!
2. Jakie funkcje w naszym organizmie pełnią tłuszcze?

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿




LEKCJA NR 8
(8D -01.06.2020 r.; 8A - 02.06.2020 r.)

Temat: Co tak ładnie pachnie?

Nasz dzisiejszy rozkład jazdy zaczynamy od kartkóweczki - zapraszam na messenger :)

Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie lekcji uzyskacie rozwiązując krzyżówkę, 
którą prześlę przez messenger.


Proszę o przesłanie rozwiązanej krzyżówki  z załączonym wyjaśnieniem hasła.

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

LEKCJA NR 7 
(8D -25.05.2020 r.; 8A - 26.05.2020 r.)

Temat: Najważniejsze kwasy karboksylowe.

podręcznik: od str.157 do str. 174

NaCoBeZu:
1. Podaję nazwy kwasów organicznych występujących w przyrodzie.
2. Wiem, z czego zbudowane są cząsteczki kwasów karboksylowych.
3. Określam zastosowania oraz właściwości fizyczne i chemiczne (zapisuję odpowiednie równania reakcji chemicznych z kwasem etanowym) kwasów metanowego i etanowego.
4. Znam wzory i porównuję właściwości wyższych kwasów karboksylowych.
5. Projektuję doświadczenie, za pomocą którego odróżnię kwas palmitynowy lub stearynowy od kwasu oleinowego.

Do dzieła moi drodzy!!!
Przed nami kolejna grupa tzw. pochodnych węglowodorów, 
dziś walczymy z kwasami karboksylowymi.

Ad. 1

Zastanówmy się, gdzie w życiu codziennym możemy spotkać kwasy, o których jeszcze nie mówiliśmy na lekcjach? - zgłaszacie pomysły, zapisujemy je w zeszytach.

Ad. 2

Na podstawie informacji ze str. 157 w podręczniku rozwiązujemy ćw. 27/88

Ad. 3

Zaczynamy od kwasu metanowego (mrówkowego):

  • pamiętajmy, występuje on w pokrzywach, jadzie mrówek i pszczół!
  • w celu przybliżenia budowy cząsteczki tego kwasu rozwiązujemy ćw. 35/90
  • na podstawie informacji z podręcznika (str, 161-163) rozwiązujemy ćw. 36/90 oraz 40/91

Przechodzimy do kwasu etanowego (octowego) 


Ad. 4 i 5

  • zaczynamy od zmierzenia się z odszukaniem wzorów sumarycznych kwasów: palmitynowego, stearynowego i oleinowego i zapisaniem ich w zeszycie; na podstawie informacji z podręcznika od str. 169 do str. 173
  • przechodzimy do  ćw. 51 b/95 oraz 52/95
  • rozwiązujemy ćwiczenie 53/96 w oparciu o film właściwości wyższych kwasów karboksylowych


To wszystko!



LEKCJA NR 6  (8A - 19.05.2020 r.; 8D - 18.05.2020 r.)

Temat: Alkohole - kartkówka

Dzisiaj kartkówka, ale inaczej!
To wy zaprojektujecie kartkówkę.

Proszę, aby każdy ułożył 6 pytań z tematu a alkoholach. 

Pamiętajcie o:
- różnicowaniu pytań (za pytania jednokrotnego wyboru maks dostateczny);
- pomysłowości i staranności (schematy i rysunki wplecione  w treść pytań podnoszą waszą ocenę);


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


LEKCJA 5   (8A- 12.05.2020 r.; 8D - 11.05.2020 r.)

TEMAT: NAJWAŻNIEJSZE ALKOHOLE

NaCoBeZU
1. Wiem, z czego zbudowane są cząsteczki alkoholi, znam wzór i nazwę ich grupy funkcyjnej.
2. Podaję sposoby otrzymywania metanolu, etanolu (projektuję doświadczenie: fermentacja alkoholowa) i glicerolu.
3. Znam właściwości i zastosowania metanolu, etanolu (projektuję doświadczenie: denaturacja białek). i glicerolu.
4. Wiem, jaki wpływ na organizm ludzki ma metanol i etanol

Ad. 1

  • Alkohole zaliczamy do tzw. pochodnych węglowodorów, czyli substancji, które powstały z węglowodorów. We wzorach alkoholi  pojawia się nowa grupa pierwiastków. Jeden z atomów wodoru (w węglowodorze) został zastąpiony grupą hydroksylową (OH) i tak powstał alkohol.
  • Wzór ogólny alkoholi :


R - OH

R - fragment węglowodoru
OH - grupa hydroksylowa (funkcyjna)


  • Obecność grupy OH decyduje o właściwościach alkoholi, dlatego jest ona ogólnie nazywana grupą funkcyjną (odpowiadającą za funkcje substancji).
  • Rozwiązujemy ćw. 1 str. 77
  • Nazwy podstawowych alkoholi tworzymy licząc atomy węgla, podając nazwę odpowiedniego węglowodoru i dodający końcówkę -ol:
    - przydatny link: tworzenie nazw alkoholi
    - rozwiązujemy ćw. 2/77


  • Ad. 2, 3
  • Do najbardziej popularnych alkoholi należą:
    - metanol  - bardzo silna trucizna!
    - etanol - alkohol spożywczy (spirytus)
    - glicerol - słodki alkohol nie posiadający właściwości odurzających
    To właśnie tym trzem alkoholom przyjrzymy się bliżej
  • W tym celu narysujcie proszę w zeszytach poniższą tabelkę (wypełniamy wiersz po wierszu, nie rysujemy od razu całej)
  • Tabelka do zeszytu: (podany nr ćwiczenia oznacza, że w ramach realizacji tej komórki rozwiązujemy ćwiczenie, a jego treści nie przepisujemy)

    metanol
    etanol
    Glicerol
    Wzór sumaryczny



    Wzór grupowy



    Otrzymywanie

     ćw. 13/83

    Charakterystyczne właściwości
     ćw. 8/80
     ćw. 9/80
    ćw. 10a/81
      ćw. 18/84
    Zastosowania

     ćw. 14/83
     ćw. 20/85

  • Linki pomocne przy wypełnianiu tabeli:
    - otrzymywanie etanolu: fermentacja alkoholowa
    - podpowiedzi: milionerzy
    - właściwości etanolu: film

    Ad. 4
  • rozwiązujemy ćw. 10 b/ 81
  • w zeszycie krótko opisujemy wpływ działania metanolu na organizm ludzki


    PRACA DOMOWA
    :

  • Odpowiedz w zeszycie na poniższe pytania i odeślij: 
  • 1. Podaj przykłady procesów z życia codziennego, w których wykorzystywana jest reakcja fermentacji alkoholowej (konkretne przykłady)
    2. Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
    3. W jaki sposób działa krem nawilżający zawierający w składzie glicerynę?
    4. W jakim celu do gotowych paczkowanych wypieków dodaje się glicerynę?
    5. Jak pomóc człowiekowi, u którego podejrzewa się zatrucie metanolem?

    Bardzo proszę o estetyczne i czytelne prace! Forma dowolna (zdjęcie kartki w zeszycie,
     word, power point... im więcej wysiłku, tym lepsza ocena :) )
  • Za tydzień kartkówka z alkoholi!!!







🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



LEKCJA NR 4 (27.04.2020 r.)

TEMAT: CZYM MOŻNA SPAWAĆ METALE?

(treści oznaczone kolorem zielonym przepiszcie proszę do zeszytów)

NaCoBeZU

1. Wiem, czym są alkiny.
2. Znam wzór sumaryczny, grupowy, właściwości i zastosowania acetylenu.
3. Wiem, jak doświadczalnie odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych.

ZACZYNAMY!!!

Ad. 1

  • w zeszycie wyjaśnij pojęcie: alkiny;
  • rozwiąż ćwiczenie 46/73 z zeszytu ćwiczeń


Ad. 2

  • Uzupełnij: Budowa cząsteczki etynu (acetylenu):
    wzór sumaryczny: ...............
    wzór strukturalny: ...............
    wzór grupowy ..................
  • Rozwiąż ćw. 41/71 oraz ćw. 44/72 (na podstawie informacji z podręcznika ze str.129)


Ad. 3


  • Węglowodory nienasycone, czyli alkeny (np. eten) oraz alkiny (np. etyn)  odbarwiają roztwory wody bromowej i manganianu (VII) potasu.Węglowodory nasycone, czyli alkany (np. metan) nie mają takiej zdolności.
  • Obejrzyj film odbarwianie manganianu (VII) potasu
  • Na podstawie filmu i notatki zaprojektuj doświadczenie :"Odróżnianie etenu od etanu"

    Pamiętaj, jesteśmy na lekcji razem - pytaj!

To wszystko na dziś, do zobaczenia za tydzień!


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸




LEKCJA NR 3 -  (23.04.2020) 

TEMAT: Z CZEGO POWSTAJE PLASTIK? - cz. II


NaCoBeZU:

1. Wiem, jak otrzymuje się eten (opisuję doświadczenie: schemat, obserwacje, wnioski).
2. Znam właściwości fizyczne, chemiczne i zastosowania etenu.
3. Zapisuję równanie reakcji polimeryzacji etenu, wyjaśniam, na czym polega ten proces.
4. Znam właściwości i zastosowania polietylenu.

Wasze zadanie: opracować punkty NaCoBeZU według wskazówek:

Ad. 1


  • na podstawie filmu w zeszycie opracuj doświadczenie (tytuł: otrzymywanie etenu)
     -zapisz nazwę substancji, z której otrzymuje się eten,
    - zapisz krótko obserwacje i wnioski
  • link do filmu:  otrzymywanie etenu
  • opracowałeś właśnie pkt 1 - brawo!
Ad. 2
  • zapoznaj się z właściwościami fizycznymi i chemicznymi etenu (podręcznik str. 124);
  • rozwiąż (z zeszytu ćwiczeń) ćw. 32/68 w oparciu o filmik właściwości etenu (kod QR do filmu w ćwiczeniu);
  • Zanotuj do zeszytu przykłady zastosowań etenu.
  • Pkt 2 za tobą - super!!!

Ad. 3
  • Wykonaj ćwiczenie 37 str. 69 w oparciu o informacje z podręcznika ze stron 122-123
  • Punkt 3 za tobą - fantastycznie!!!

Ad. 4














  • Wykonaj ćwiczenie 38 str. 70 w oparciu o informacje z podręcznika str. 123 










  • Wykonałeś wszystkie zadania - gratuluję!!!

    Powtórz wiadomości, wkrótce przydadzą Ci się do rozwiązania kilku zagadek...

    Jeśli masz kłopoty, kontaktuj się ze mną przez email lub messenger.

       Do zobaczenia za tydzień!


  • 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷



    LEKCJA NR 2 (8E-01.04.; 8D-06.04; 8A - 07.04) 

    (temat oraz NaCoBeZu przepisujecie do zeszytu, pozostałe informacje - pozostawiam wolny wybór,
     zadania rozwiązujecie w zeszytach, w czasie trwania lekcji jesteśmy w kontakcie)


    Temat: Z czego powstaje plastik? - część I.

    NaCoBeZu
    1. Wyjaśniam pojęcia: węglowodory nienasycone, alkeny.
    2. Zapisuję wzory sumaryczne, strukturalne oraz grupowe alkenów
        zawierających do 5 atomów węgla w cząsteczce.
    3. Rozpoznaję alkeny wśród wzorów różnych węglowodorów.

    Zaczynamy!!!
    Na rozgrzewkę i dla utrwalenia zapraszam do zabawy : gra interaktywna
    Rozpoczynamy realizację punktów NaCoBeZu

    Ad. 1

    • Zapisz definicję alkenów (podręcznik str. 119);
    • Zapoznaj się z wzorem ogólnym alkenówC­nH2n

    Ad. 2

    • Obejrzyj film, a następnie narysuj i wypełnij tabelę w nim przedstawioną, film znajdziesz tutaj: RYSUJEMY WZORY ALKENÓW
    • Rozwiąż w zeszycie zadania z podręcznika: zad. 2 i 3 str. 125 

    Ad. 3

    • Pamiętaj! Węglowodór możemy nazwać alkenem, jeśli jego cząsteczka zawiera wiązanie podwójne, a jego wzór sumaryczny "pasuje" do wzoru ogólnego alkenów.
    • Rozwiąż zad. 1 ze str. 125 w podręczniku.

    BRAWO! TO JUŻ KONIEC NA DZIŚ!




    💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮




    LEKCJA NR 1 (24.03. - 8E; 30.03. - 8D; 31.03.- 8A)

    TEMAT: CO (I JAK) W ROPIE PISZCZY?

    NaCoBeZU:

    1. Określam stany skupienia alkanów w zależności od ilości atomów węgla w cząsteczce.
    2. Wiem, w czym się rozpuszczają alkany,a w czym rozpuścić się ich nie da.
    3. Wiem, jak zmieniają się właściwości alkanów w zależności od ilości atomów węgla.
    4. Wyszukuję informacje i wymieniam zastosowania alkanów.

    Wasze zadanie: opracować punkty NaCoBeZu według wskazówek: 
    Ad. 1
    Rozwiąż ćw. 24/65 w oparciu o film stany skupienia alkanów (kod QR
    w ćwiczeniach)


    Ad. 2 i 3 


    Rozwiąż ćw. 25 str. 65 w oparciu o film badanie właściwości benzyny oraz informacje z podręcznika ze strony 
    113.

    Ad. 4 

    Rozwiąż ćw. 30/67 w oparciu o informacje ze zdjęcia zastosowania alkanów poniżej oraz str. 116
    w podręczniku.



    No i fajnie, zrobiłeś wszystko! 

    Dla rozluźnienia zapraszam, zagraj i przekonaj się, ile wiesz:

    lub (oraz)


    Powtórz, to czego się nauczyłeś, przyda Ci się niedługo...
    Jeśli masz kłopoty, kontaktuj się ze mną przez messenger.

    Do zobaczenia za tydzień!

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz