IND KL.8




Temat: Najważniejsze kwasy karboksylowe.

podręcznik: od str.157 do str. 174

NaCoBeZu:
1. Podaję nazwy kwasów organicznych występujących w przyrodzie.
2. Określam zastosowania oraz właściwości fizyczne i chemiczne (zapisuję odpowiednie równania reakcji chemicznych z kwasem etanowym) kwasów metanowego i etanowego.
3. Znam wzory i porównuję właściwości wyższych kwasów karboksylowych.
4. Projektuję doświadczenie, za pomocą którego odróżnię kwas palmitynowy lub stearynowy od kwasu oleinowego.

Do dzieła moi drodzy!!!
Przed nami kolejna grupa tzw. pochodnych węglowodorów, 
dziś walczymy z kwasami karboksylowymi.

Ad. 1

Zastanówmy się, gdzie w życiu codziennym możemy spotkać kwasy, o których jeszcze nie mówiliśmy na lekcjach? - zgłaszacie pomysły, zapisujemy je w zeszytach.



Ad. 2

Zaczynamy od kwasu metanowego (mrówkowego):

  • pamiętajmy, występuje on w pokrzywach, jadzie mrówek i pszczół!
  • w celu przybliżenia budowy cząsteczki tego kwasu rozwiązujemy ćw. 35/90
  • na podstawie informacji z podręcznika (str, 161-163) rozwiązujemy ćw. 36/90 oraz 40/91

Przechodzimy do kwasu etanowego (octowego) 


Ad. 3 i 4

  • zaczynamy od zmierzenia się z odszukaniem wzorów sumarycznych kwasów: palmitynowego, stearynowego i oleinowego i zapisaniem ich w zeszycie; na podstawie informacji z podręcznika od str. 169 do str. 173
  • przechodzimy do  ćw. 51 b/95 oraz 52/95
  • rozwiązujemy ćwiczenie 53/96 w oparciu o film właściwości wyższych kwasów karboksylowych

To wszystko!




LEKCJA 5 

TEMAT: NAJWAŻNIEJSZE ALKOHOLE

NaCoBeZU
1. Podaję sposoby otrzymywania metanolu, etanolu (projektuję doświadczenie: fermentacja alkoholowa) i glicerolu.
2. Znam właściwości i zastosowania metanolu, etanolu (projektuję doświadczenie: denaturacja białek). i glicerolu.
3. Wiem, jaki wpływ na organizm ludzki ma metanol i etanol


  • Ad. 1, 2 
  • Do najbardziej popularnych alkoholi należą:
    - metanol  - bardzo silna trucizna!
    - etanol - alkohol spożywczy (spirytus)
    - glicerol - słodki alkohol nie posiadający właściwości odurzających
    To właśnie tym trzem alkoholom przyjrzymy się bliżej
  • W tym celu narysujcie proszę w zeszytach poniższą tabelkę (wypełniamy wiersz po wierszu, nie rysujemy od razu całej)
  • Tabelka do zeszytu: (podany nr ćwiczenia oznacza, że w ramach realizacji tej komórki rozwiązujemy ćwiczenie, a jego treści nie przepisujemy)

    metanol
    etanol
    Glicerol
    Wzór sumaryczny
    ćw. 7/80
    ćw. 7/80
    ćw. 16/84
    Wzór grupowy
    ćw. 7/80
    ćw. 7/80
    ćw. 16/84
    Otrzymywanie

     ćw. 13/83

    Charakterystyczne właściwości
     ćw. 8/80
     ćw. 9/80
    ćw. 10a/81
      ćw. 18/84
    Zastosowania

     ćw. 14/83
     ćw. 20/85

  • Linki pomocne przy wypełnianiu tabeli:
    - otrzymywanie etanolu: fermentacja alkoholowa
    - podpowiedzi: milionerzy
    - właściwości etanolu: film

    Ad. 4
  • rozwiązujemy ćw. 10 b/ 81
  • w zeszycie krótko opisujemy wpływ działania metanolu na organizm ludzki




  • 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁






LEKCJA NR 4 (30.04.2020 r.)

TEMAT: CZYM MOŻNA SPAWAĆ METALE?

(treści oznaczone kolorem zielonym przepiszcie proszę do zeszytów)

NaCoBeZU

1. Wiem, czym są alkiny.
2. Znam wzór sumaryczny, grupowy, właściwości i zastosowania acetylenu.
3. Wiem, jak doświadczalnie odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych.

ZACZYNAMY!!!

Ad. 1

  • w zeszycie wyjaśnij pojęcie: alkiny;
  • rozwiąż ćwiczenie 46/73 z zeszytu ćwiczeń


Ad. 2

  • Uzupełnij: Budowa cząsteczki etynu (acetylenu):
    wzór sumaryczny: ...............
    wzór strukturalny: ...............
    wzór grupowy ..................
  • Rozwiąż ćw. 41/71 oraz ćw. 44/72 (na podstawie informacji z podręcznika ze str.129)


Ad. 3


  • Węglowodory nienasycone, czyli alkeny (np. eten) oraz alkiny (np. etyn)  odbarwiają roztwory wody bromowej i manganianu (VII) potasu.Węglowodory nasycone, czyli alkany (np. metan) nie mają takiej zdolności.
  • Obejrzyj film odbarwianie manganianu (VII) potasu
  • Na podstawie filmu i notatki zaprojektuj doświadczenie :"Odróżnianie etenu od etanu"

    Pamiętaj, jesteśmy na lekcji razem - pytaj!

To wszystko na dziś, do zobaczenia za tydzień!




🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸





LEKCJA NR 3 -  (23.04.2020) 

TEMAT: Z CZEGO POWSTAJE PLASTIK? - cz. II


NaCoBeZU:

1. Wiem, jak otrzymuje się eten (opisuję doświadczenie: schemat, obserwacje, wnioski).
2. Znam właściwości fizyczne, chemiczne i zastosowania etenu.
3. Zapisuję równanie reakcji polimeryzacji etenu, wyjaśniam, na czym polega ten proces.
4. Znam właściwości i zastosowania polietylenu.

Wasze zadanie: opracować punkty NaCoBeZU według wskazówek:

Ad. 1


  • na podstawie filmu w zeszycie opracuj doświadczenie (tytuł: otrzymywanie etenu)
     -zapisz nazwę substancji, z której otrzymuje się eten,
    - zapisz krótko obserwacje i wnioski
  • link do filmu:  otrzymywanie etenu
  • opracowałeś właśnie pkt 1 - brawo!
Ad. 2
  • zapoznaj się z właściwościami fizycznymi i chemicznymi etenu (podręcznik str. 124);
  • rozwiąż (z zeszytu ćwiczeń) ćw. 32/68 w oparciu o filmik właściwości etenu (kod QR do filmu w ćwiczeniu);
  • Zanotuj do zeszytu przykłady zastosowań etenu.
  • Pkt 2 za tobą - super!!!

Ad. 3
  • Wykonaj ćwiczenie 37 str. 69 w oparciu o informacje z podręcznika ze stron 122-123
  • Punkt 3 za tobą - fantastycznie!!!

Ad. 4












  • Wykonaj ćwiczenie 38 str. 70 w oparciu o informacje z podręcznika str. 123 








  • Wykonałeś wszystkie zadania - gratuluję!!!

    Powtórz wiadomości, wkrótce przydadzą Ci się do rozwiązania kilku zagadek...

    Jeśli masz kłopoty, kontaktuj się ze mną przez email lub messenger.

       Do zobaczenia za tydzień!


  • 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷




    LEKCJA NR 3 (16.04.2020)

    (temat oraz NaCoBeZu przepisujecie do zeszytu, pozostałe informacje - pozostawiam wolny wybór,
     zadania rozwiązujecie w zeszytach, w czasie trwania lekcji jesteśmy w kontakcie)

    Temat: Z czego powstaje plastik? - część I.

    NaCoBeZu
    1. Wyjaśniam pojęcia: węglowodory nienasycone, alkeny.
    2. Zapisuję wzory sumaryczne, strukturalne oraz grupowe alkenów
        zawierających do 5 atomów węgla w cząsteczce.
    3. Rozpoznaję alkeny wśród wzorów różnych węglowodorów.

    Ad. 1

    • Zapisz definicję alkenów (podręcznik str. 119);
    • Zapoznaj się z wzorem ogólnym alkenówC­nH2n

    Ad. 2

    • Obejrzyj film, a następnie narysuj i wypełnij tabelę w nim przedstawioną, film znajdziesz tutaj: RYSUJEMY WZORY ALKENÓW
    • Rozwiąż w zeszycie zadania z podręcznika: zad. 2 i 3 str. 125 

    Ad. 3

    • Pamiętaj! Węglowodór możemy nazwać alkenem, jeśli jego cząsteczka zawiera wiązanie podwójne, a jego wzór sumaryczny "pasuje" do wzoru ogólnego alkenów.
    • Rozwiąż zad. 1 ze str. 125 w podręczniku.

    BRAWO! TO JUŻ KONIEC NA DZIŚ!

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz