KLASY 7A i 7C





LEKCJA NR 12 (10.06.2020 r.)

Temat: Wapno gaszone, a wapno palone.

Wapno zapewne kojarzycie z musującymi tabletkami podawanymi przy uczuleniach....
Dziś o innym wapnie.

Wszystko zaczyna się od wyprażania skały wapiennej w wysokiej temperaturze.
W ten sposób otrzymuje się wapno palone - biały proszek, którym m. in. odkwasza się glebę,
dodaje do zaprawy murarskiej.
Po dodaniu wody do wapna palonego powstaje biała zawiesina - wapno gaszone, którą np. maluje się drzewka w ogrodach (rozwiązujemy ćw. 34/114)


Dziś mówimy głównie o materiale budowlanym.

Aby dobrze zrozumieć, czym się różnią te substancje, rozwiążemy ćw. 37/115.

I to wszystko na dziś!

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁



LEKCJA NR 11 (02.06.2020 r.)

Temat: Z czego można zrobić mydło?


NaCoBeZU
1. Projektuję doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenki sodu i potasu.
2. Znam właściwości i zastosowania wodorotlenku sodu i potasu.

Charakterystyczną grupę związków chemicznych stanowią tzw. wodorotlenki. Składają się one z metalu i grupy wodorotlenowej. Nie kojarzą się z niczym groźnym, ale niektóre z nich mają właściwości żrące, tak, jak kwasy.


WODOROTLENEK SODU

Inaczej nazywany jest sodą kaustyczną lub sodą żrącą, a w naszych domach można go spotkać
w postaci żelu lub granulek pod nazwą handlową:"Kret"
(środek do przeczyszczania rur kanalizacyjnych).

Ad. 1
Otrzymywanie wodorotlenku sodu

Niektóre metale w wodzie rdzewieją, ale generalnie po wrzuceniu metalu do wody nic ciekawego się nie dzieje.... Zdziwisz się bo sód to specyficzny metal.

 Zobacz: reakcja sodu z wodą

Na podstawie filmu rozwiązujemy ćw. 23/110


Ad. 2
Właściwości wodorotlenku sodu

- rozwiązujemy ćw. 25/111 i ćw. 21/109 na podstawie informacji z podręcznika ze str.213


Zastosowania wodorotlenku sodu i wodorotlenku potasu

ZASTOSOWANIE WODOROTLENKÓW - ppt video online pobierz



rozwiązujemy ćw. 26/111

Odpowiadamy na pytanie z tematu lekcji rozwiązując ćw. 28/112
 i oglądając film:
otrzymywanie mydła


To wszystko!

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


LEKCJA NR 10 (27.05.2020 r.)

Temat: Czy tylko metale przewodzą prąd?

NaCoBeZU:
1. Wyjaśniam pojęcia: elektrolity, nieelektrolity, wskaźniki. Podaję ich przykłady.
2.Wymieniam barwy trzech wskaźników w każdym z odczynów.

Na lekcjach fizyki była mowa o przewodnikach - metalach.
Dzisiaj zastanowimy się, czy roztwory (czyli coś rozpuszczonego w wodzie) mogą przewodzić prąd elektryczny.
W tym celu otwieramy ćwiczenia - ćw. 12/105 i rozwiązujemy je
w oparciu o film: przewodzenie prądu

Okazuje się, że nie tylko metale przewodzą prąd elektryczny, niektóre substancje uzyskują taką cechę po ich rozpuszczeniu w wodzie - nazywamy je elektrolitami (np. kwasy, wodorotlenki, sole).
Natomiast, jeśli mimo rozpuszczenia w wodzie taki roztwór nadal nie przewodzi prądu, nazywamy go nieelektrolitem (np. cukier, alkohol).
 Uzupełniamy ćw. 9/104 


Wśród roztworów wyróżniamy trzy ich charaktery chemiczne, które nazywamy odczynem.
Roztwory mogą wykazywać następujące odczyny:

  • KWASOWY (wtedy w takim roztworze obecny jest jakiś kwas)
  • OBOJĘTNY (który wykazuje woda, to takie chemiczne zero, inaczej neutralny)
  • ZASADOWY (gdy w roztworze obecny jest jakiś wodorotlenek)

Można zbadać , sprawdzić odczyn danego roztworu.
Do tego celu służą substancje, które nazywamy wskaźnikami.
Wskaźniki zmieniają swoją barwę w zależności od odczynu roztworu, w którym się znajdą.
Naturalnym wskaźnikiem w domu jest napar herbaty. Zmienia on barwę na żółtą po dodaniu cytryny nie dlatego, że cytryna jest żółta, tylko dlatego, że cytryna zawiera kwas.

Na lekcjach chemii będziemy stosować trzy podstawowe wskaźniki. Ich barwy należy znać. W tym celu uzupełniamy poniższą tabelę na podstawie załączonych filmików:

  • papierek wskaźnikowy  film
  • oranż metylowy     film 2
  • fenoloftaleina  film 3




PAPIEREK WSKAŹNIKOWY
ORANŻ METYLOWY
FENOLOFTALEINA
ODCZYN KWASOWY



ODCZYN OBOJĘTNY



ODCZYN ZASADOWY




WPISUJEMY TYLKO BARWY!

Podsumowanie


To wszystko na dziś!
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿



LEKCJA NR 9 (20.05.2020 r.)

Temat: Ile tłuszczu jest w kostce masła?

NaCoBeZU:
1. Wiem, co oznacza, że np. śmietana ma 18 % tłuszczu.
2. Potrafię wyznaczyć ilość substancji rozpuszczonej w określonej ilości roztworu.
3. Wyznaczam ilość wody znajdującej się w określonej ilości roztworu o podanym stężeniu.

ZACZYNAMY!

Przyjdzie taki czas, że zaczniecie czytać etykiety na kupowanych produktach...
I co znajdziecie? Pierwszy przykład:

Trzy rodzaje tłuszczów:






Masło ekstra - 82% tłuszczu - tyle ma prawdziwe masło
Łaciaty - 68% tłuszczu - to tzw. oszukane masło ....
Co to oznacza?????

W chemii zawartość procentową składników w produktach nazywamy stężeniem procentowym.

UWAGA!
82% tłuszczu oznacza, że w 100g całego produktu (roztworu) są 82g tłuszczu.
Czyli w kostce masła o masie 200 g jest 2 razy więcej, więc 164g tłuszczu.

W kostce 200g oszukanego  mixu Łaciatego natomiast jest.........
policz samodzielnie zawartość tłuszczu

Pytanie brzmi: czy dla 28g różnicy tłuszczu warto jeść napchany konserwantami mix....


ĆWICZYMY - odpowiedz na pytania:
Co to oznacza, że:

  1. Kubek śmietany kwaśnej zawiera 12% tłuszczu?
  2. Kubek śmietany kremówki zawiera 30% tłuszczu?
  3. Wino zawiera 18% alkoholu?


Przechodzimy na wyższy poziom mocy...

ZADANIE
Mama szykowała zalewę do ogórków kiszonych. Użyła 5g soli i wodę.
 Otrzymała 200g gotowego roztworu. Jakie stężenie ma roztwór przygotowany przez mamę????

pamiętajmy!
Stężenie procentowe to ilość substancji rozpuszczonej w 100 g roztworu!

Co wiemy z zadania?????
5g soli znajduje się w 200g roztworu
Czego nie wiemy?
ile gramów soli znajduje się w 100 g roztworu

Coś nam to przypomina??? - powinno! PROPORCJĘ!

5g   -   200g
x   -   100g

Rozwiązujemy tak, jak na matematyce, na krzyż:

x = 5g*100g / 200g
x = 2,5 g

Odp. Stężenie roztworu otrzymanego przez mamę wynosi 2,5 %.
(drugi raz pokaże na lekcji, spokojnie... :) )

Praca na dzisiejszej lekcji będzie się opierała na rozwiązywaniu proporcji. Liczymy zawartości procentowe. Jeśli ktoś z was ma wypracowany inny sposób - śmiało! Nie zmuszam do moich propozycji.

Rozwiązujemy poniższe zadania:

  1. W 150 g herbaty rozpuszczono 3g cukru. Jakie stężenie procentowe ma roztwór?
  2. 5g soli rozpuszczono w 145g wody. Jakie stężenie ma otrzymany roztwór?
  3. Ile gramów cukru należy użyć, aby otrzymać 150g 10% roztworu?
  4. Woda morska zawiera 5% soli. Ile kg soli znajduje się w 500kg wody morskiej?
  5. Ile cukru i ile wody znajduje się w 200g roztworu 5%?
  6. Ile wody znajduje się w 400g roztworu 5%?


To wszystko na dziś!!!

Jeśli ktoś jest chętny i chce rozwiązać zadania dodatkowe, proszę się zgłosić!



🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁



LEKCJA NR 8 (13.05.2020 r.)

Temat: Ile soli i cukru rozpuszczę w szklance wody???

NaCoBeZU:
1. Znam definicję rozpuszczalności.
2. Wiem, jak zmienia się rozpuszczalność ciał stałych o gazów ze wzrostem temperatury.
3. Odczytuję wartości rozpuszczalności z wykresu.
4. Określam rodzaj roztworu na podstawie wartości rozpuszczalności.
5. Obliczam masę substancji rozpuszczoną w określonej ilości wody.

ZACZYNAMY

Ad. 1

Na ostatniej lekcji mówiliśmy o ROZPUSZCZANIU substancji w wodzie. O tym, że proces ten polega na mieszaniu, wnikaniu jednych cząsteczek między drugi. O tym, że podwyższając temperaturę, mieszając i rozdrabniając substancję możemy ten proces przyspieszyć.

Dzisiaj mówimy o ROZPUSZCZALNOŚCI, liczbie, która informuje nas o tym, ile gramów danej substancji jesteśmy w stanie maksymalnie rozpuścić w 100 g wody w określonej temperaturze.

UWAGA!

 ROZPUSZCZANIE TO NIE ROZPUSZCZALNOŚĆ!!!

Ad. 2

Rozpuszczalność to konkretna liczba, nie wymyślona, ale zmierzona.
Jej wartości umieszczone są na odpowiednich wykresach.
Otwieramy podręczniki na stronie 178 i zapoznajemy się z opisem wykresu.

Zad. 1
Na podstawie analizy wykresu odpowiedz na pytania:

  • Jak zmienia się rozpuszczalność ciał stałych ze wzrostem temperatury?
  • Jak zmienia się rozpuszczalność gazów ze wzrostem temperatury?
  • Dlaczego w akwarium należy stosować napowietrzacz wody (pompkę)?
  • Dlaczego napój gazowany, którego jeszcze nikt nie otwierał, pozostawiony na słońcu wypryśnie po otworzeniu (podpowiedź jest w ćwiczeniu nr 25/94)?



Ad. 3 i 5

Pracujemy z wykresami rozpuszczalności, obejrzyjcie najpierw filmik: 
ale tylko urywek od 1min 35 s do 2min 20 s -Jak odczytać informacje z wykresu? 
Teraz, kiedy już wszyscy wiemy, jak pracować z wykresem, rozwiązujemy zadanka.

Zad. 2
Odpowiedz na pytania:
  • Co to oznacza, że rozpuszczalność cukru w wodzie o temp. 10 ⁰C wynosi 191 gramów?
  • Ile wynosi rozpuszczalność cukru w temp. 30⁰C?
  • Ile gramów soli kuchennej (NaCl) można rozpuścić w 100 g wody o temp. 10⁰C?
  • Ile gramów nawozu azotowego (NaNO₃) można rozpuścić w 200 g wody o temp. 30⁰ C?

Zad. 3

Rozwiąż:
  • zadanie 1 i 2 ze strony 183 w podręczniku;
  • dla chętnych zadanie 3 i 4 str. 183


Ad. 4

Pamiętajmy! 
Wartość rozpuszczalności to maksymalna ilość substancji, którą możemy rozpuścić w 100 g wody. Więc wszystkie informacje, które odczytujemy z wykresu dotyczą roztworów nasyconych.
W oparciu o te informacje rozwiązujemy ćw. 21/92


A teraz zadanie najważniejsze!!!
Odpowiadamy na pytanie zawarte w temacie lekcji, popieramy obliczeniami!!!
Temperatura wody w szklance wynosi 20⁰C. 


To wszystko na dziś!!! :)


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


LEKCJA NR 7  (06.05.2020 R.)\

Temat: Tajemnice wody - kartkówka

Dzisiaj kartkówka, ale inaczej!
To wy zaprojektujecie kartkówkę.

Proszę, aby każdy ułożył 6 pytań z ostatnich dwóch tematów. 

Pamiętajcie o:
- różnicowaniu pytań (za pytania jednokrotnego wyboru maks dostateczny);
- pomysłowości i staranności (schematy i rysunki wplecione  w treść pytań podnoszą waszą ocenę);





🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷


LEKCJA NR 5, 6 (22.04.2020 r.)

Temat:  Tajemnice wody.

NaCoBeZU
1. Znam właściwości wody.
2. Wymieniam i opisuję:
a) źródła zanieczyszczeń wody;
b) sposoby oczyszczania wody
3. Znam sposoby oszczędzania wody
4. Rozumiem, na czym polega proces rozpuszczania.
5. Określam czynniki przyspieszające rozpuszczanie substancji w wodzie.
6. Rozróżniam 3 rodzaje roztworów.

Przeanalizuj, zastanów się:
Ilustracja przedstawia schemat zasobów wodnych Ziemi. W centrum infografiki kula ziemska z widoczną Afryką i Europą, na jej tle napis Zasoby wody na Ziemi. Od kuli ziemskiej odchodzi sześć koncentrycznie rozmieszczonych niebieskich strzałek prowadzących do sześciu niebieskich prostokątów. Każdy z prostokątów ma zdjęcie i tekst. Kolejno od góry, licząc w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara są to: Zdjęcie morza, napis Niemal cała woda istniejąca na Ziemi znajduje się w oceanach i morzach. Zdjęcie lodowca, napis: W trwałych lodowcach i wiecznej zmarzlinie uwięzionych jest trzysta tysięcy kilometrów sześciennych wody. Zdjęcie jeziora, napis: Jeziora zawierają około 176 tysięcy kilometrów sześciennych wody. Zdjęcie człowieka i psa na łące, napis: Objętość wody wchodzącej w skład organizmów żywych to tysiąc sto kilometrów sześciennych. Organizmy te zawierają od 10 do 99 procent wody. Człowiek składa się w około 70 procent z wody. Zdjęcie rzeki w lesie, napis: W rzekach płynie około 2 tysiące sto kilometrów sześciennych wody. Zdjęcie mokradła, napis: Na terenach bagiennych znajduje się około 11 tysięcy czterysta kilometrów sześciennych wody.


Ad. 1
W ramach realizacji tego punktu rozwiązujemy ćwiczenia 1 i 2 str. 84,
łatwe i przyjemne!

Ad. 2a 
Po zapoznaniu się z poniższymi schematu zapisujemy krótko do zeszytu informację o tym,
 skąd biorą się zanieczyszczenia wody



Ad. 2b

Na podstawie obejrzanego filmu lub bajki, opisujemy krótko, w jaki sposób woda jest oczyszczana
w oczyszczalniach ścieków

Obejrzyj bajkę :) : bajeczka

Jeśli nie lubisz bajek, zapraszam na film:oczyszczanie wody

⌛Pomyśl! Jakie inne sposoby oczyszczania wody stosuje człowiek????⏳

Ad. 3
Racjonalne gospodarowanie wodą jest bardzo ważne!
Pomyśl, w jaki sposób ty i twoja rodzina może cie zmniejszyć zużycie wody w waszym gospodarstwie domowym?
Pomysły notujemy i dzielimy się nimi w czasie lekcji

Ad. 4
Rozpuszczanie naszym okiem:


A tymczasem wewnątrz...

Zapisz samodzielnie definicję procesu rozpuszczania!
Rozwiąż ćw. 7 str. 87


Ad. 5

ZAGADKA
W szklance  wody należy rozpuścić  10 g cukru (do wyboru: z cukierniczki lub w kostce).
Podaj 3 sposoby, które spowodują, że cukier rozpuści się szybciej.
Zapisz w zeszycie.
Rozwiązujemy zad. 4 str. 169 (podręcznik)


Ad. 6

Zapoznaj się ze schematem


Rozwiązujemy ćw. 14 str. 90 oraz ćw. 15 str. 91
To wszystko!!!



Zadania dla chętnych (punktowane oceną):
Podręcznik: zad. 3/169


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

LEKCJA NR 4 (15.04.2020 r.) 

Temat: Projektuję przepisy chemiczne.

Treści wyróżnione kolorem zielonym przepisujecie do zeszytów.


NaCoBeZU

1. Znam treść prawa zachowania masy
2. Stosuję prawo zachowania masy do prostych obliczeń:
- na bdb - z równaniem reakcji
- na dst - bez równania reakcji


Zagadka:
Mama przygotowała pyszną sałatkę na deser. Pokroiła 200 g obranych bananów, 300 g brzoskwiń i wsypała 250 g borówek. Ile gramów sałatki przygotowała mama? .........

OBEJRZYJ FILM:   tylko 2,5 min i wyłączamy: prawo zachowania masy

Łatwe? To jest właśnie prawo zachowania masy, które brzmi:


MASA SUBSTRATÓW JEST RÓWNA MASIE PRODUKTÓW.


Z języka polskiego na Wasz:
Tyle, ile weźmiemy do jakiejś reakcji, tyle samo musimy otrzymać na końcu tej reakcji.

Bierzemy się za rozwiązywanie prostych zadań -
sami dobieracie poziom trudności wyróżniony w NaCoBeZU..

Na początek obejrzyjcie filmik:  jak rozwiązać zadanie?

To jest jedna z propozycji, można równanie reakcji zapisywać słowami, można liczyć w pamięci - jak kto woli. Jeśli pracujecie na pełną pulę ocen, należy zapisać równanie reakcji.

Rozwiązujemy w zeszytach następujące zadania:

Zad. 1 
Ile gramów magnezu przereagowało z 16 g siarki, jeżeli powstało 28 g siarczku magnezu?

Zad. 2 
Ile gramów siarczku glinu powstanie w reakcji 56 g glinu z 96 g siarki?

Otwieramy podręczniki na stronie 150.
Dla wszystkich: zad. 1 i 2 / 150
Dla chętnych: zad. 3 i 4 /150

To wszystko na dziś!!! :)

Za tydzień krótkie sprawdzenie umiejętności z dwóch ostatnich lekcji - przygotujcie się!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz