IND KL 7




LEKCJA NR 5-6 (21.05.2020 r.; 28.05.2020 r.)

Temat:  Tajemnice wody.

NaCoBeZU
1. Znam właściwości wody.
2. Wymieniam i opisuję:
a) źródła zanieczyszczeń wody;
b) sposoby oczyszczania wody
3. Znam sposoby oszczędzania wody
4. Rozumiem, na czym polega proces rozpuszczania.
5. Określam czynniki przyspieszające rozpuszczanie substancji w wodzie.
6. Rozróżniam 3 rodzaje roztworów.

Przeanalizuj, zastanów się:
Ilustracja przedstawia schemat zasobów wodnych Ziemi. W centrum infografiki kula ziemska z widoczną Afryką i Europą, na jej tle napis Zasoby wody na Ziemi. Od kuli ziemskiej odchodzi sześć koncentrycznie rozmieszczonych niebieskich strzałek prowadzących do sześciu niebieskich prostokątów. Każdy z prostokątów ma zdjęcie i tekst. Kolejno od góry, licząc w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara są to: Zdjęcie morza, napis Niemal cała woda istniejąca na Ziemi znajduje się w oceanach i morzach. Zdjęcie lodowca, napis: W trwałych lodowcach i wiecznej zmarzlinie uwięzionych jest trzysta tysięcy kilometrów sześciennych wody. Zdjęcie jeziora, napis: Jeziora zawierają około 176 tysięcy kilometrów sześciennych wody. Zdjęcie człowieka i psa na łące, napis: Objętość wody wchodzącej w skład organizmów żywych to tysiąc sto kilometrów sześciennych. Organizmy te zawierają od 10 do 99 procent wody. Człowiek składa się w około 70 procent z wody. Zdjęcie rzeki w lesie, napis: W rzekach płynie około 2 tysiące sto kilometrów sześciennych wody. Zdjęcie mokradła, napis: Na terenach bagiennych znajduje się około 11 tysięcy czterysta kilometrów sześciennych wody.


Ad. 1
W ramach realizacji tego punktu rozwiązujemy ćwiczenia 1 i 2 str. 84,
łatwe i przyjemne!

Ad. 2a 
Po zapoznaniu się z poniższymi schematu zapisujemy krótko do zeszytu informację o tym,
 skąd biorą się zanieczyszczenia wody



Ad. 2b

Na podstawie obejrzanego filmu lub bajki, opisujemy krótko, w jaki sposób woda jest oczyszczana
w oczyszczalniach ścieków

Obejrzyj bajkę :) : bajeczka

Jeśli nie lubisz bajek, zapraszam na film:oczyszczanie wody

⌛Pomyśl! Jakie inne sposoby oczyszczania wody stosuje człowiek????⏳

Ad. 3
Racjonalne gospodarowanie wodą jest bardzo ważne!
Pomyśl, w jaki sposób ty i twoja rodzina może cie zmniejszyć zużycie wody w waszym gospodarstwie domowym?
Pomysły notujemy i dzielimy się nimi w czasie lekcji

Ad. 4
Rozpuszczanie naszym okiem:


A tymczasem wewnątrz...

Zapisz samodzielnie definicję procesu rozpuszczania!
Rozwiąż ćw. 7 str. 87


Ad. 5

ZAGADKA
W szklance  wody należy rozpuścić  10 g cukru (do wyboru: z cukierniczki lub w kostce).
Podaj 3 sposoby, które spowodują, że cukier rozpuści się szybciej.
Zapisz w zeszycie.
Rozwiązujemy zad. 4 str. 169 (podręcznik)


Ad. 6

Zapoznaj się ze schematem


Rozwiązujemy ćw. 14 str. 90 oraz ćw. 15 str. 91
To wszystko!!!



Zadania dla chętnych (punktowane oceną):
Podręcznik: zad. 3/169


🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷




LEKCJA NR 4 (07.05.2020 r.) 

Temat: Projektuję przepisy chemiczne.

Treści wyróżnione kolorem zielonym przepisujecie do zeszytów.

NaCoBeZU

1. Znam treść prawa zachowania masy
2. Stosuję prawo zachowania masy do prostych obliczeń:
- na bdb - z równaniem reakcji
- na dst - bez równania reakcji


Zagadka:
Mama przygotowała pyszną sałatkę na deser. Pokroiła 200 g obranych bananów, 300 g brzoskwiń i wsypała 250 g borówek. Ile gramów sałatki przygotowała mama? .........

OBEJRZYJ FILM:   tylko 2,5 min i wyłączamy: prawo zachowania masy

Łatwe? To jest właśnie prawo zachowania masy, które brzmi:

MASA SUBSTRATÓW JEST RÓWNA MASIE PRODUKTÓW.

Z języka polskiego na Wasz:
Tyle, ile weźmiemy do jakiejś reakcji, tyle samo musimy otrzymać na końcu tej reakcji.

Bierzemy się za rozwiązywanie prostych zadań -
sami dobieracie poziom trudności wyróżniony w NaCoBeZU..

Na początek obejrzyjcie filmik:  jak rozwiązać zadanie?

To jest jedna z propozycji, można równanie reakcji zapisywać słowami, można liczyć w pamięci - jak kto woli. Jeśli pracujecie na pełną pulę ocen, należy zapisać równanie reakcji.

Rozwiązujemy w zeszytach następujące zadania:

Zad. 1 
Ile gramów magnezu przereagowało z 16 g siarki, jeżeli powstało 28 g siarczku magnezu?

Zad. 2 
Ile gramów siarczku glinu powstanie w reakcji 56 g glinu z 96 g siarki?

Otwieramy podręczniki na stronie 150.
Dla wszystkich: zad. 1 i 2 / 150
Dla chętnych: zad. 3 i 4 /150

To wszystko na dziś!!! :)









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz