LEKCJA NR 5-6 (21.05.2020 r.; 28.05.2020 r.)
Temat: Tajemnice wody.
NaCoBeZU
1. Znam właściwości wody.
2. Wymieniam i opisuję:
a) źródła zanieczyszczeń wody;
b) sposoby oczyszczania wody
3. Znam sposoby oszczędzania wody
4. Rozumiem, na czym polega proces rozpuszczania.
5. Określam czynniki przyspieszające rozpuszczanie substancji w wodzie.
6. Rozróżniam 3 rodzaje roztworów.
Przeanalizuj, zastanów się:
Ad. 1
W ramach realizacji tego punktu rozwiązujemy ćwiczenia 1 i 2 str. 84,
łatwe i przyjemne!
Ad. 2a
Po zapoznaniu się z poniższymi schematu zapisujemy krótko do zeszytu informację o tym,
skąd biorą się zanieczyszczenia wody
Ad. 2b
Na podstawie obejrzanego filmu lub bajki, opisujemy krótko, w jaki sposób woda jest oczyszczana
w oczyszczalniach ścieków
Obejrzyj bajkę :) : bajeczka
Jeśli nie lubisz bajek, zapraszam na film:oczyszczanie wody
⌛Pomyśl! Jakie inne sposoby oczyszczania wody stosuje człowiek????⏳
Ad. 3
Racjonalne gospodarowanie wodą jest bardzo ważne!
Pomyśl, w jaki sposób ty i twoja rodzina może cie zmniejszyć zużycie wody w waszym gospodarstwie domowym?
Pomysły notujemy i dzielimy się nimi w czasie lekcji
Ad. 4
Rozpuszczanie naszym okiem:
A tymczasem wewnątrz...
Zapisz samodzielnie definicję procesu rozpuszczania!
Rozwiąż ćw. 7 str. 87
Ad. 5
ZAGADKA
W szklance wody należy rozpuścić 10 g cukru (do wyboru: z cukierniczki lub w kostce).
Podaj 3 sposoby, które spowodują, że cukier rozpuści się szybciej.
Zapisz w zeszycie.
Rozwiązujemy zad. 4 str. 169 (podręcznik)
Ad. 6
Zapoznaj się ze schematem
Rozwiązujemy ćw. 14 str. 90 oraz ćw. 15 str. 91
To wszystko!!!
Zadania dla chętnych (punktowane oceną):
Podręcznik: zad. 3/169
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
LEKCJA NR 4 (07.05.2020 r.)
Temat: Projektuję przepisy chemiczne.
Treści wyróżnione kolorem zielonym przepisujecie do zeszytów.
NaCoBeZU
1. Znam treść prawa zachowania masy
2. Stosuję prawo zachowania masy do prostych obliczeń:
- na bdb - z równaniem reakcji
- na dst - bez równania reakcji
Zagadka:
Mama przygotowała pyszną sałatkę na deser. Pokroiła 200 g obranych bananów, 300 g brzoskwiń i wsypała 250 g borówek. Ile gramów sałatki przygotowała mama? .........
OBEJRZYJ FILM: tylko 2,5 min i wyłączamy: prawo zachowania masy
Łatwe? To jest właśnie prawo zachowania masy, które brzmi:
MASA SUBSTRATÓW JEST RÓWNA MASIE PRODUKTÓW.
Z języka polskiego na Wasz:
Tyle, ile weźmiemy do jakiejś reakcji, tyle samo musimy otrzymać na końcu tej reakcji.
Bierzemy się za rozwiązywanie prostych zadań -
sami dobieracie poziom trudności wyróżniony w NaCoBeZU..
Na początek obejrzyjcie filmik: jak rozwiązać zadanie?
To jest jedna z propozycji, można równanie reakcji zapisywać słowami, można liczyć w pamięci - jak kto woli. Jeśli pracujecie na pełną pulę ocen, należy zapisać równanie reakcji.
Rozwiązujemy w zeszytach następujące zadania:
Zad. 1
Ile gramów magnezu przereagowało z 16 g siarki, jeżeli powstało 28 g siarczku magnezu?
Zad. 2
Ile gramów siarczku glinu powstanie w reakcji 56 g glinu z 96 g siarki?
Otwieramy podręczniki na stronie 150.
Dla wszystkich: zad. 1 i 2 / 150
Dla chętnych: zad. 3 i 4 /150
To wszystko na dziś!!! :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz